top of page

Ons aanbod

Van professionals in het sociaal domein zoals werkconsulenten, inkomensconsulenten, sociaal werkers en schuldhulpverleners wordt steeds meer ‘vakmanschap’ verwacht. Enerzijds geeft dit terecht erkenning aan de complexiteit van hun werk. Anderzijds brengt dit hogere verwachtingen en meer verantwoordelijkheden met zich mee. Van professionals wordt verwacht dat zij de rol van uitvoerder of hulpverlener (meer) loslaten en vervangen door die van regievoerder en ‘gids’ op de weg naar (meer) zelfredzaamheid van de klant. Professionals verdienen goede begeleiding om deze nieuwe verwachtingen en verantwoordelijkheden het hoofd te kunnen bieden. Gilde vakmanschap ondersteunt deze omslag met de volgende professionaliseringsactiviteiten:

Professionaliseren

Basistraining ‘Sturen op Zelfsturing’

In de basistraining Sturen op Zelfsturing maken de deelnemers kennis met deze methode en ervaren al oefenend de kracht van deze methode en worden de eerste stappen gezet in het ontwikkelen van de juiste beroepshouding, het kiezen van gespreksdoelen die aansluiten op iemands motivatie en zelfredzaamheid en de verschillende gesprekstechnieken van de methode. Je krijgt zicht op hoe je met de methode Sturen op Zelfsturing mensen kunt begeleiden bij gedragsverandering. Door deze methode krijg je inzicht in gedragsverandering en leer je gesprekstechnieken om dit veranderproces bij mensen te begeleiden. Je leert onder andere hoe je met weerstand om kunt gaan, en hoe je de motivatie van mensen kunt versterken. Een aantal belangrijk elementen die in deze training aan de orde komen zijn o.a. empathisch luisteren, de motivatie en mate van zelfredzaamheid in kaart brengen m.b.v. de cirkel van gedragsverandering en de gesprekstechnieken van reflecteren en bekrachtigen. Indien gewenst kan de training afgesloten worden met een zogenaamde ‘knowhow’ toets. Dit kan worden gezien als een theorie rijexamen.

Tijdsinvestering: 3 dagen

Masterclass ‘Sturen op Zelfsturing’

Tijdens de Masterclass leren deelnemers de juiste beroepshouding aannemen, passende gespreksdoelen kiezen en het inzetten van gesprekstechnieken zoals Neutraal informeren, Reflecteren, Open vragen stellen, Bekrachtigen en Samenvatten (NORBS). Medewerkers oefenen hierbij intensief met eigen casuïstiek. Na de start van de training wordt bij deelnemers een individuele nulmeting gedaan d.m.v. een gespreksobservatie. Op basis van deze nulmeting krijgt iedere deelnemer feedback op maat (mondeling en schriftelijk) van een ervaren Gilde-coach. De deelnemer zelf formuleert vervolgens eigen ontwikkeldoelen voor het vervolg van de Masterclass. De Masterclass wordt afgesloten met een Proeve van Bekwaamheid d.m.v. een tweede gespreksobservatie. Deelnemers die tijdens de Proeve van Bekwaamheid laten zien dat zij over de juiste beroepshouding beschikken, passende gespreksdoelen kiezen en de verschillende gesprekstechnieken in voldoende mate beheersen mogen zich ‘master’ noemen. Dit kan worden gezien als een rijbewijs voor het sturen op zelfsturing. Deelnemers kunnen vanaf dat moment aan de slag om rijervaring op de werkvloer op te doen.

Tijdsinvestering: 5,5 dagen

Train-de-trainer of coach ‘Sturen op Zelfsturing’

Om te zorgen dat de methode Sturen op Zelfsturing tot het DNA van de organisatie gaat behoren leiden we professionals, stafmedewerkers en/of managers op tot trainer of coach. Deelnemers leren alle facetten van sturen of zelfsturing zodat zij zelf basistrainingen, masterclasses, opfrisworkshops, intervisie en individuele coaching kunnen verzorgen binnen de eigen organisatie. Onze train-de-trainer/coach trajecten worden in overleg met de opdrachtgever en deelnemers op maat gemaakt. Na het doorlopen van een train-de-trainer/coach traject kan de organisatie op eigen kracht het gedachtengoed van sturen op zelfsturing verspreiden en borgen binnen de organisatie.

Tijdsinvestering: in overleg

Methodiekontwikkeling en implementatie ‘Sturen op Zelfsturing’

De methode ‘Sturen op Zelfsturing’ kan afhankelijk van de missie, visie en doelgroep verschillend worden ingezet bij organisaties. We denken graag mee over hoe de methode zo optimaal mogelijk kan worden geïmplementeerd en geborgd binnen de organisatie. De ene keer passen we de methode aan omdat de doelgroep om een andere benadering vraagt. Bijvoorbeeld wanneer professionals mensen met een psychische kwetsbaarheid begeleiden. De andere keer passen we de methode aan omdat er wijkgericht wordt gewerkt door allround professionals (bijv. regisseur Werk en Inkomen). Daarnaast maken voor onze opdrachtgevers praktische methodiekboekjes en methodiekkaarten. Ook denken we mee over hoe de methode succesvol geïmplementeerd kan worden in de werkprocessen: wat zijn logische en effectieve taakverdelingen, het aanpassen van de methode aan de beschikbare middelen, de samenwerking met andere organisaties in de keten.

Tijdsinvestering in overleg

Coaching ‘on the job’

Bij coaching ‘on the job’ begeleiden we professionals één-op- één op de werkvloer. Het is één van de meest intensieve en praktijkgerichte leerinterventies die je kunt inzetten om professionals de ‘ins & outs’ van de methode ‘Sturen op Zelfsturing’ of stress-sensitief werken bij te brengen. Technieken die de begeleider kan toepassen zijn o.a. feedback geven, de beroepshandeling voordoen of overnemen en de handeling samen uitvoeren.

 

  • Feedback maakt de werknemer bewust van zijn gedrag en blinde vlekken in de eigen werksituatie.

  • Bij coaching door overnemen of voordoen neemt de begeleider tijdelijk werk van de professional over, zodat hij afstand kan nemen van de situatie en zich bewust wordt van alternatieve strategieën.

  • Het samen uitvoeren van een beroepshandeling ondersteunt de professional in complexe situaties (bijvoorbeeld bij veel deelhandelingen of veel aandachtspunten). De professional voert de handeling zelf uit, maar kan zich spiegelen aan de begeleider of de handeling onderbreken om vragen te stellen.

Tijdsinvestering: in overleg

Casuïstiekbespreking

Met casuïstiekbespreking leren professionals hoe zij de methode sturen op zelfsturing of stress-sensitief werken kunnen vertalen naar effectieve klantgesprekken in de eigen werkpraktijk. Professionals brengen vraagstukken in zoals bijvoorbeeld hoe om te gaan met cliënten die aangeven niet te willen veranderen, die ‘doemdenken’, veelvuldig “ja maar” zeggen of  “ja” zeggen en “nee” doen. De opbrengsten zijn tweeledig: enerzijds leren deelnemers om de methode te integreren in hun dagelijkse werkpraktijk van benadering en begeleiding van cliënten. Anderzijds ontwikkelen deelnemers praktische ‘hulptools’ ter ondersteuning van stress-sensitief werken ontwikkeld. Hierbij kunt u denken aan gesprekskaarten voor verschillende soorten lastig gedrag en inspiratiekaarten n.a.v. ingebrachte casuïstiek.

Tijdsinvestering in overleg

Intervisiebegeleiding

Met intervisiebegeleiding ondersteunen we groepsgewijs de persoonlijke ontwikkelingsvraagstukken van de uitvoerende professionals zelf volgens een doorontwikkelde methodiek op basis van SSW/SoZ. Door het toepassen op zichzelf en elkaar krijgt SSW/SoZ meer diepte en wordt de uitvoerende professional ondersteund om het gedachtengoed meer te doorgronden en om op basishouding meer ‘congruent’ te handelen naar de burger of klant. De impact is dat uitvoerende professionals aan den lijve voelen wat de methodiek van SSW/SoZ met hen zelf doet. In de praktijk blijkt dat enorm aan hun eigen motivatie bij te dragen om ‘interventietrouw’ te handelen.

Tijdsinvestering: in overleg

Bekwaamheidsmetingen en certificering

Bekwaamheidsmetingen zijn echte of gesimuleerde cliëntgesprekken die door een trainer gespecialiseerd in stress-sensitieve gespreksvoering, sturen op zelfsturing of motiverende gespreksvoering online worden geobserveerd en beoordeeld a.d.h.v. afgesproken criteria. De criteria zijn gebaseerd op de kernelementen van stress-sensitieve gespreksvoering, sturen op zelfsturing of motiverende gespreksvoering. Na afloop ontvangen deelnemers een persoonlijk verslag waarin de sterke punten en verbeterpunten met concrete verbetersuggesties worden beschreven. De meerwaarde van bekwaamheidsmetingen is dat deelnemers van zichzelf weten in hoeverre ze in staat zijn om cliëntgesprekken volgens de kernelementen van stress-sensitieve gespreksvoering, sturen op zelfsturing of motiverende gespreksvoering te voeren. Iedere deelnemer ontvangt concrete feedback over hun beroepshouding, gespreksdoel- en aanpak en gesprekstechnieken op basis van een echt cliëntgesprek. Op groepsniveau wordt zichtbaar in hoeverre de kernelementen van stress-sensitieve gespreksvoering, sturen op zelfsturing of motiverende gespreksvoering in praktijk worden gebracht.

Tijdsinvestering in overleg

Methodiek ontwikkeling

Sturen op Zelfsturing

Of het nu gaat om werkloosheid, schulden, verslaving, taalachterstand of ander zorgproblemen, het gedrag van de betrokkene zelf is een belangrijke succesfactor in het oplossen daarvan. De door het Gilde Vakmanschap ontwikkelde methode Sturen op Zelfsturing richt zich op gedragsverandering. Het verlegt de focus van ‘problemen oplossen voor de ander’ naar ‘gedragsverandering’ om mensen weerbaarder en zelfredzamer te maken. Kernvragen zijn hierbij: hoe zet je mensen aan het denken over veranderen, hoe zorg je ervoor dat ze daadwerkelijk stappen gaan zetten om hun situatie te verbeteren en hoe zorg je er voor dat ze het ook blijven volhouden? Uit onderzoek blijkt dat als je mensen positief benadert èn daarbij hun psychologische behoefte aan autonomie, betrokkenheid en competentie respecteert je hen kunt stimuleren om hun situatie en/of gedrag te veranderen. Het proces van veranderen gaat grofweg over ‘willen’, ‘kunnen’ en ‘volhouden’. Factoren die hierbij een belangrijke rol spelen zijn geloof in eigen kunnen (self-efficacy) en het denk- en doenvermogen (executieve vaardigheden). Onze methodiek richt zich op het versterken van deze factoren. Het Gilde vakmanschap heeft de methode Sturen op Zelfsturing ontwikkeld in samenspraak met ervaren professionals en getoetst aan wetenschappelijke inzichten. De methode is effectief bij verschillende doelgroepen zoals inwoners met een niet-westerse achtergrond, inwoners met psychische problematiek, inwoners met een licht verstandelijke beperking en laaggeletterden. Deze methode vormt het fundament van onze leerinterventies. 

Stress-sensitief werken

Steeds meer gemeenten kiezen voor stress-sensitieve dienstverlening. Het is een benadering waarin professionals als uitganspunt nemen dat chronische stress bij veel mensen een negatieve wissel trekt op hun functioneren. Door daar meer rekening mee te houden in onder meer de bejegening van de ander, de brieven en de inrichting van de ruimten, krijgen mensen die in chronische stress leven meer kansen om betekenisvolle lange termijn doelen te bereiken.  Stress-sensitief werken kan worden gezien als een set van inzichten op meerdere niveaus: naast de bejegening van inwoners door professionals, ook de aansturing van professionals door het management, de inrichting van het dienstverleningsproces, de organisatiecultuur en politieke context. Het gaat dus om veel meer dan een andere bejegening door professionals. Stress-sensitief werken is nog volop in ontwikkeling. Wij leveren hier een bijdrage aan door nieuwe trainingen en hulptools te ontwikkelen en bij te dragen aan onderzoek en publicaties. Hierbij werken we samen met andere expertisebureaus, waaronder Social Force.  

bottom of page