De gemeente Utrecht, Afdeling Werk en Inkomen, zet in op het versterken van de ‘menselijke maat' in dienstverlening. Binnen de verschillende afdelingen van de gemeenten worden hiervoor initiatieven ontplooid. Afdeling W&I wil inwoners integrale, klantgerichte en stress-sensitieve dienstverlening bieden. In stress-sensitieve dienstverlening investeert W&I duurzaam en op meerdere organisatieniveaus. Met deze aanpak onderscheidt W&I Utrecht zich van veel andere gemeenten.
Voor W&I verzorgen we o.a. de volgende activiteiten:
Projectmanagement
- Opleiden en ondersteunen van de projectgroep stress-sensitief werken (6-7 personen)
- Bieden van een helpdeskfunctie voor stress-sensitief werken
- Adviseren over het implementeren van stress-sensitief werken binnen W&I
- Meeschrijven aan implementatieadviezen en -plannen
Ontwikkelen en uitvoeren van trainingen
- Train-de-trainer opleidingstraject voor het expertteam SSW
- Train-de-coach opleidingstraject voor senioren
- Management trainen in stress-sensitief werken (circa 100 personen)
- Professionals met en zonder direct inwonercontact (circa 300 personen)
- Ontwikkelen en uitvoeren van maatwerktrainingen (o.a. social return, beleidsontwikkeling, terugvorderen/incasso)
- Intervisiebegeleiding en individuele coaching ‘on the job’
Methodiek- en productontwikkeling
- Meedenken over stress-sensitieve inrichting van dienstverlenings- en werkprocessen W&I
- Ontwikkelen van methodiekkaarten stress-sensitief werken voor professionals, management en directie
- Ontwikkelen van Doenlijkheidscan voor Beleid en Dienstverlening
- Ontwikkelen van hulptools voor inwoners zoals bijv. een stress-sensitief Inwonerplan
- Ontwikkelen van hulptools voor professionals zoals bijv. Richtlijnen stress-sensitief schrijven, telefoneren en coachen
Quote van een klantmanager “Ik begrijp nu beter dat 'niet-willen' ook 'niet-kunnen' of 'niet-lukken' kan zijn doordat chronische geldstress de zelfregulatie van inwoners onder druk zet" |
---|