Gemeente Utrecht

De gemeente Utrecht, Afdeling Werk en Inkomen,  zet in op het versterken van de ‘menselijke maat' in dienstverlening. Binnen de verschillende afdelingen van de gemeenten worden hiervoor initiatieven ontplooid. Afdeling W&I wil inwoners integrale, klantgerichte en stress-sensitieve dienstverlening bieden. In stress-sensitieve dienstverlening investeert W&I duurzaam en op meerdere organisatieniveaus. Met deze aanpak onderscheidt W&I Utrecht zich van veel andere gemeenten.

 

Voor W&I verzorgen we o.a. de volgende activiteiten:

 

Projectmanagement

  • Opleiden en ondersteunen van de projectgroep stress-sensitief werken (6-7 personen)
  • Bieden van een helpdeskfunctie voor stress-sensitief werken
  • Adviseren over het implementeren van stress-sensitief werken binnen W&I
  • Meeschrijven aan implementatieadviezen en -plannen

 

Ontwikkelen en uitvoeren van trainingen

  • Train-de-trainer opleidingstraject voor het expertteam SSW
  • Train-de-coach opleidingstraject voor senioren
  • Management trainen in stress-sensitief werken (circa 100 personen)
  • Professionals met en zonder direct inwonercontact (circa 300 personen)
  • Ontwikkelen en uitvoeren van maatwerktrainingen (o.a. social return, beleidsontwikkeling, terugvorderen/incasso)
  • Intervisiebegeleiding en individuele coaching ‘on the job’

 

Methodiek- en productontwikkeling

  • Meedenken over stress-sensitieve inrichting van dienstverlenings- en werkprocessen W&I
  • Ontwikkelen van methodiekkaarten stress-sensitief werken voor professionals, management en directie
  • Ontwikkelen van Doenlijkheidscan voor Beleid en Dienstverlening
  • Ontwikkelen van hulptools voor inwoners zoals bijv. een stress-sensitief Inwonerplan
  • Ontwikkelen van hulptools voor professionals zoals bijv. Richtlijnen stress-sensitief schrijven, telefoneren en coachen
Quote van een klantmanager “Ik begrijp nu beter dat 'niet-willen' ook 'niet-kunnen' of 'niet-lukken' kan zijn doordat chronische geldstress de zelfregulatie van inwoners onder druk zet"